Retargeting
Met Retargeting bereik je gebruikers die eerder jouw website hebben bezocht, maar die niet de gewenste conversie hebben uitgevoerd. Dit is een effectieve vorm van Display Advertising waarbij conversiepercentages doorgaans hoog zijn.
Verschillende typen Retargeting
De meest ingezette vorm van Retargeting is Web Retargeting, hierbij zien gebruikers jouw display banners op de verschillende (vele) sites die getarget zijn. Generieke sites binnen Nederland zijn bijvoorbeeld funda.nl, nu.nl, youtube.com en buienradar.nl, maar natuurlijk is targeting op specifieke websites binnen jouw niche ook mogelijk.
Een nieuwe vorm van Retargeting is Facebook Retargeting. Hierbij is het mogelijk bezoekers van jouw site op een later moment een banner te vertonen binnen Facebook, in de nieuwsfeed of aan de rechterzijde. Toegegeven, dit balanceert wel heel erg op het randje van wel/geen Inbound Marketing, maar de crux zit zoals altijd in de aangeboden content.
Maar waarschijnlijk het meeste interessant (en ook verreweg het meest complex) is Dynamische Retargeting. Hierbij wordt een uiting / display banner gepersonaliseerd voor de gebruiker, op basis van eerder gedrag op jouw website. Ideaal voor eCommerce. Stel je bijvoorbeeld voor dat iemand een bepaald product heeft bekeken, maar geen aankoop heeft gedaan. Deze persoon kan vervolgens op funda.nl een banner te zien zijn met precies dat product. Maar.. met korting misschien? De mogelijkheden zijn eindeloos.
Zie ook Retargeting binnen Adwords pakketten
Werkwijze
Het begint met een strategie: wie wil je opnieuw benaderen en wat is de gewenste conversie? Op basis hiervan wordt een tactiek bepaald om de profielen van deze gebruikers (anoniem) verzamelen en volgens kunnen de sites / netwerken worden bepaald waar de doelgroep opnieuw bereikt gaat worden. Na live-gang van de campagne wordt aan de hand van verschillende banner-sets continue getest welke communicatie-uitingen het beste resultaat leveren. Eventueel kan externe data worden geinjecteerd om de doelgroep te verrijken.
Dienstverlening
- Web Retargeting
- Dynamische Retargeting
- Facebook Retargeting
- YouTube Retargeting
- Banner creatie