Dynamische Retargeting

Dynamische retargeting is al een lange tijd hot onder A-merken maar pas sinds een aantal maanden ook beschikbaar voor de kleine tot middelgrote adverteerders. Dit wordt mogelijk gemaakt door, wie anders, Google. Binnen Adwords is het nu mogelijk om bezoekers van een website / webshop (voor het gemak gebruiken we deze laatste als voorbeeld op deze pagina) op een later moment volledig gepersonaliseerde banners te laten zien. Met hoge CTR's en conversieratio's als resultaat! Door Google wordt dit ook wel Dynamische Remarketing genoemd.

Waarom dynamische retargeting?

Het gemiddelde conversiepercentage van een webshop ligt zo rond 1.5% - 2%. Met andere woorden: circa 98% van je bezoekers koopt / converteert niet. Je wilt er natuurlijk alles aan doen deze grote groep gebruikers terug te brengen naar je website en nogmaals proberen te overtuigen tot een aankoop. (Dynamische) retargeting helpt hierbij; het biedt hoge relevantie door in een banner exact die producten te vertonen die een gebruiker eerder heeft bekeken. 

Hoe werkt Adwords Remarketing?

Eerst even wat achtergrond: Google heeft een gigantisch netwerk van publishers, oftewel websites die toestemming hebben gegeven om advertenties van Google-adverteerders te vertonen. Dit is het Google Display Netwerk en bevat miljoenen sites, waaronder hoge-kwaliteit websites zoals marktplaats, nu.nl, funda.nl. Jij kunt 1 van zojuist genoemde Google-adverteerders zijn door via Adwords jouw display advertenties (banners) aan te bieden en te targeten. So far, so good?

(Het is overigens mogelijk op nog grotere schaal (dynamisch) te retargeten dan via het Google Display Netwerk alleen, neem hiervoor contact met op.)

Stel je nu voor dat iemand in jouw webshop rondkijkt, maar niks koopt. Een Adwords Remarketing-tag onthoud deze gebruiker (anoniem, feitelijk wordt een device+browser onthouden) en slaat deze voor een aantal dagen (bijvoorbeeld 30) op in een remarketing-lijst. Binnen Adwords is het vervolgens mogelijk iedereen te targeten die op deze lijst staat en wel door ze een advertentie te laten zien in het Google Display netwerk. Dit is de flow voor retargeting en hoewel dynamische retargeting technische gezien complexer is, is de essentie hetzelfde. Het grote verschil is dat er bij dynamische retargeting niet handmatig display banners hoeven te worden aangeboden aan Adwords; de banners wordt automatisch/dynamisch opgebouwd voor elke gebruiker met daarin de producten die de gebruiker heeft bekeken. Grote voordelen zijn verhoogde relevantie, verbeterde click-through-rates, automatisering etc. 

Dynamische Remarketing voor webshops

Er zijn een aantal zaken benodigd om te kunnen starten met dynamische retargeting: 

  • Adwords Remarketing-tag op alle pagina's binnen de website 
  • XML-feed van webshop producten (met afbeeldingen, prijs etc.)
  • Google Merchant account (hierin wordt de XML-feed verwerkt)
  • Google Adwords account

Uiteraard kunnen al deze zaken door mij worden verzorgd. Voor soortgelijke campagnes via andere kanalen dan Google gelden soortgelijke vereisten.

Facebook Retargeting

Het is tevens mogelijk (dynamisch!)te retargeten binnen Facebook. Hierbij kun je personen die jouw website/webshop hebben bezocht opnieuw bereiken op Facebook, met gepersonaliseerde advertenties.

Om dynamische remarketing makkelijker te maken zijn kort geleden Google Shopping campagnes gelanceerd, deze maken standaard onderdeel uit van mijn Google Adwords pakketten.

Dienstverlening

Meer weten? Neem contact op.

030 - 227 03 93
06 - 12 59 56 47
info@remkovanderzwaag.nl
Hamburgerstraat 1
3512NN Utrecht