Bing Custom Conversietracking met Google Tag Manager

Hoe voeg je in Google Tag Manager een Bing custom conversietag toe met conversiewaarde? Het is niet moeilijk, maar wel wat lastig te achterhalen in de Bing documentatie. Een simpele handleiding.

Inmiddels is onderstaande handleiding achterhaald. Je kunt nu via Tag Manager native Bing UET-tags aanmaken.

De implementatie bestaat grofweg uit maar 2 elementen:

1. UET Tag
2. Bing custom conversietag

1. UET Tag

Bing werkt met een Universal Event Tracking (UET) Tag. Deze implementeer je eenmalig op élke pagina binnen de website (niet alleen de conversiepagina). Het idee is dat je in de toekomst, als je een nieuwe conversie wilt toevoegen, niet altijd meer een technische aanpassingen hoeft te doen. Daarnaast is deze tag ook direct een Remarketing tag. Dit is bij Bing dus eigenlijk beter geregeld dan bij Adwords (waar je in principe een seperate remarketing tag hebt).

Implementeren is simpel: voeg binnen Google Tag Manager een Aangepaste HTML-tag toe en copy/paste hierin de UET tag. In onderstaande afbeelding zie je dat we het account-ID hebben vervangen doen een variabele ("bing_account_id"). Dit is niet noodzakelijk, maar wel handig, in ieder geval als best practise in Google Tag Manager.

Bing UET tag in Google Tag Manager

2. Bing Custom conversietag

Bing biedt meerdere type Conversion Goals aan, maar de meest belangrijke zijn de Destination URL en Event. Aan beiden kun je conversiewaarde toevoegen.

Destination URL

Omdat je de UET Tag al door de gehele website implementeert, is het meten van een conversie zonder conversiewaarde zo simpel als een 'bedankt-URL' invullen (in Bing) en klaar ben je. Hier heb je Google Tag Manager niet meer voor nodig.

Het wordt iets lastiger wanneer je een conversiewaarde wilt meten, bijvoorbeeld de waarde van het bestelde product of een virtuele waarde die je hebt bedacht voor het insturen voor een contactformulier. Deze waarde moet op een of andere manier binnenkomen bij Bing. Dit doe je door een stukje code toe te voegen aan de UET Tag. Het makkelijkste is om dit te doen in een aparte GTM Tag. Hieronder zie je een voorbeeld van zo'n tag.

Bing Conversion Tag in Google Tag Manager

Als trigger kies je wederom de 'bedankt-URL', zodat de GTM Tag alleen dan wordt gevuurd. 

De grote vraag bij de meeste lezers is natuurlijk: "Maar hoe kom ik aan mijn conversiewaarde?". Dit is helaas iets ingewikkelder. Best practise is om de conversiewaarde op te slaan in de dataLayer (binnen de code van de website) en deze vervolgens op de halen in Google Tag Manager. Dat doen we hierboven ook. We hebben een Variabele voor gegevenslaag 'revenue' aangemaakt, deze haalt de conversiewaarde uit de website. Weet je niet precies hoe dit moet; stuur dan even een berichtje.

Niet vergeten om Google Tag Manager te publiceren uiteraard en klaar ben je.

Event

Een Event (binnen Bing) heb je nodig wanneer je geen aparte 'bedankt-URL' hebt, bijvoorbeeld als de bedankt-melding op dezelfde pagina verschijnt zonder wijziging van de URL. Met de moderne AJAX-applicaties van tegenwoordig komt dat steeds vaker voor. Hoe ga je Bing nu laten weten dat er toch een conversie heeft plaatsgevonden? En wat de conversie heeft opgebracht? Door de UET Tag nog verder uit te breiden! En wel met event gegevens. Hieronder zie je zo'n voorbeeld.

Bing Custom Conversion Tag in Google Tag Manager

Je ziet dat er 4 extra regels in de Tag staan:
ec: Event Category
ea: Event Action
el: Event Label
ev: Event Value

Je kunt er zoveel in vullen als je nodig vindt, maar in veel gevallen heb je er maar 1 nodig. In dit geval 'aankoop' bij de Event Category.

In de volgende stap binnen Bing vul je de corresponderende Event informatie in. Wanneer deze informatie overeenkomt met hetgeen in de GTM Tag werd gestuurd, zal Bing het zien als een conversie.

Bing Conversion settings

Als trigger kun je nu niet de 'bedankt-URL' kiezen, anders had je immers geen Bing Event nodig. Je zult in de meeste gevallen daarom een GTM dataLayer Event moeten vuren op de website om te checken of de gewenste actie is voltooid (conversie). Dit is weer een behoorlijk vak apart dus als je niet weet hoe dit moet; laat het even weten?