Conversion Linker in Google Tag Manager: actie vereist, ook door jou!
De Conversion Linker in Google Tag Manager is een oplossing voor een groot probleem voor adverteerders: zonder de Conversion Linker zullen veel AdWords-conversies niet meer gemeten worden en functioneren je remarketing-campagnes niet goed meer. Klinkt raar; hoe zit dat dan en hoe lossen we dat op?
Het probleem: Intelligent Tracking Prevention van Apple
Het begint bij een wijziging in de werking van Safari (van Apple). Met de release van het nieuwe macOS High Sierra (25 september 2017) introduceert Apple 'Intelligent Tracking Prevention' (ITP) in Safari 11. Dit is ontworpen om 3rd Party Cookies (zoals die van AdWords) na 24 uur te blokkeren voor al het gebruik behalve inloggen. Met andere woorden: de functie van remarketing en het tellen van conversies werkt na 24 uur niet meer. Na 30 dagen worden de cookies hoe dan ook verwijderd (ongeacht wat je hebt ingesteld in de AdWords-instellingen). Dus als iemand op 20 oktober je website bezoekt en op 22 oktober converteert... wordt deze conversie in Safari simpelweg niet meer geteld (want er bestaat geen initiële cookie meer waaraan is te zien dat iemand via AdWords is binnengekomen).
Als adverteerder vraag je je natuurlijk af: wáárom, Apple? WAAROM? Het antwoord is simpel: Apple dient vooral het belang van de eindgebruiker, niet dat van de adverteerder. Het achterliggende idee is dat tracking niet gebruikersvriendelijk is en ITP is een manier om tracking tegen te gaan. De eeuwige strijd tussen Apple en Google.
De oplossing: Conversion Linker in Google Tag Manager (of gtag.js)
Google's oplossing is even briljant als simpel. Met de Conversion Linker wordt de advertentie-klik-informatie uit de 3rd Party Cookie opgeslagen in een 1st Party Cookie. Deze laatste wordt niet beinvloed door ITP: probleem opgelost!
Let wel: dit lost het probleem op voor Google tracking, niet voor Facebook, Criteo, Adroll etc. Dit verhaal krijgt dus zeker nog een staartje.
Gebruik je geen Google Tag Manager? Dan zijn er 2 opties:
1. Ga Google Tag Manager gebruiken :) Behalve implementatie-tijd is er geen enkele reden om dit niet te doen.
2. Maak gebruik van de nieuwe, universele site-wide tag gtag.js, nu beschikbaar in Google Analytics en Google Adwords accounts.
Voor onze klanten
Jullie hoeven natuurlijk niets te doen, dit regelen wij voor jullie.
Hoe instellen in Google Tag Manager?
Simpel: voeg een nieuwe tag toe van het type Conversion Linker. Kies als trigger 'All pages' en je bent klaar. Wel even de container publiceren natuurlijk.
Er wordt her en der gesuggereerd dat je ook simpelweg Google Analytics Goal-tracking kunt gebruiken (omdat zij alleen 1st Party Cookies gebruiken en dus geen last hebben van ITP) maar wij adviseren dit niet omdat je dan alleen last-click conversies telt.