Adwords-dagbudgetten gaan vanaf vandaag meer fluctueren

Google Adwords-dagbudgetten gaan wijzigen

Google heeft per vandaag (5 oktober 2017) een aanpassing doorgevoerd in de manier waarop dagbudgetten besteed gaan worden. Voorheen werden je advertenties simpelweg niet meer vertoond wanneer het dagbudget was verbruikt (met een marge van 20%), maar vanaf nu kunnen campagnes tot twee keer het gemiddelde dagbudget uitgeven, dus 200%. Google doet dit wanneer het verwacht meer "verkeer van hoge kwaliteit" (aldus het altijd vage Google) te kunnen genereren.

Google schrijft aan ons de volgende opmerkelijke update:

"Hoewel de limiet van twee keer het dagbudget gewoon van toepassing blijft, wordt er geen maandelijkse kostenlimiet gebruikt als het dagbudget gedurende de maand wordt gewijzigd." 
Oftewel: als je halverwege de maand een dagbudget aanpast, vervalt de 30.4 x gemiddelde dagbudget-regel. Bijzonder... We verwachten hier nog meer feedback op en gaan we testen.

Wat is "verkeer van hoge kwaliteit"?

We weten het niet. Het ligt voor de hand dat Google kijkt naar je kosten-per-conversie en CTR. We verwachten dat hier de komende dagen meer duidelijk over ontstaat.

Wat betekent dit voor Adwords-campagnes?

Wanneer Adwords-campagnes een vast dagbudget hebben zal deze wijziging, in theorie, automatisch voor een betere verdeling van het budget zorgen. Op dagen waar de kans op "verkeer van hoge kwaliteit" groot is zal meer budget uitgegeven worden dan op dagen waar de kans hierop klein is. Je hoeft dus, wederom in theorie, niet zelf meer elke dag je dagbudgetten bij te stellen.

Gaan de maandelijkse kosten dan niet omhoog?

Nee. Google blijft het principe hanteren dat het in een maand nooit meer dan 30.4 (=het gemiddelde aantal dagen in een maand) x het dagbudget uitgeeft. Gebeurt dit onverhoopt toch, dan betaalt Google dit middels een zogeheten 'overweergave' uit als krediet. Dit krediet kan vervolgens weer in het account worden uitgegeven. In sommige gevallen (bijv. tijdens een actie) verhoog je halverwege de maand je dagbudgetten. Het is wat onduidelijk hoe Google hier mee omgaat; wat is het dagbudget dat maal 30.4 gaat?

Blijf de komende maanden goed monitoren

Er is dus nog aardig wat onduidelijkheid. Wat is "verkeer van hoge kwaliteit"? Hoe optimaliseert Google campagnes zonder (veel) conversies? Wat gebeurt er als je handmatig dagbudgetten aanpast? Wij gaan de komende tijd flink experimenteren.

Wat vind je er van? Of weet je meer? Laat het ons weten.