Adwords script: auto-optimalisatie zoektermen

Adwords zoekwoorden van het zoektype Exact zijn doorgaans (aanzienlijk) goedkoper dan andere varianten (Breed, Woordgroep). Het is onder andere daarom een best practise om goed presterende zoektermen (op basis van bijvoorbeeld Conversies en/of CTR) toe te voegen als Exact zoekwoord aan de advertentiegroep. Dit Adwords-script automatiseert dit proces op basis van voorwaarden die je zelf kiest. Het is zowel beschikbaar voor indivuele accounts als MCC's.

Waarom heb je dit script nodig?

  • Automatisering van een steeds terugkerende taak: het toevoegen van zoekwoorden op basis van zoekterm-performance.
  • Gebruik van dit script bespaart je maandelijks (veel) tijd en verhoogt performance van je account.
  • Er is zowel een account-level als MCC-level script beschikbaar.

Hoe werkt het script?

  • Achtergrondinformatie: binnen Adwords worden de woorden waar je op biedt zoekwoorden genoemd. De woorden waar daadwerkelijk door Google-gebruikers op wordt gezocht en die Adwords met jouw zoekwoord matcht (info over hoe dit werkt), worden zoektermen genoemd.
  • Dit script zoek in elke actieve advertentiegroep binnen het Adwords-account naar zoektermen die voldoen aan door jou ingestelde voorwaarden op het gebied van Vertoningen, Conversies en CTR. Er moet in ieder geval worden voldaan aan de vereiste van Vertoningen. Daarnaast moet worden voldaan aan óf het minimum Conversies óf minimum CTR.
  • De campagne waar de advertentiegroep in zit moet tevens actief zijn.
  • Wanneer zoektermen aan de voorwaarden voldoen, worden deze tijdelijk in de lucht opgeslagen.  
  • Indien het Exacte zoekwoord nog niet ergens in het account bestaat (dit wordt eerst gecheckt), wordt de zoekterm toegevoegd als Exact zoekwoord in dezelfde advertentiegroep.
  • MCC-level script: alleen accounts met het label 'Auto optimize' worden geoptimaliseerd. 
  • De scripts zijn gebaseerd op een Google script (http://goo.gl/aunUKV) maar op vele punten gewijzigd, uitgebreid en verbeterd.

Instellingen

  • IMPRESSIONS_THRESHOLD: het minimum aantal impressies dat een zoekterm moet hebben. Aanbevolen: 100 of meer (voornaamste doel is om de metriek CTR waardevol te maken, hiervoor geldt: hoe meer vertoningen, hoe beter).
  • CONVERSIONS_THRESHOLD: het minimum aantal conversies dat een zoekterm moet hebben. Aanbevolen: 2 of meer (afhankelijk van het account, hoeveelheid conversies etc.).
  • CTR_THRESHOLD: de minimum click through rate (CTR) die een zoekterm moet hebben. Er is geen aanbevolen waarde, want dit is afhankelijk van veel factoren (in het ene account is 15% gemiddeld, in het andere 0.8%). Stel dit in ieder geval naar verhouding niet te laag in om te voorkomen dat je advertentiegroep wordt overspoeld met (nieuwe) zoekwoorden zonder dat dit echt toegevoegde waarde heeft.
  • DATE_RANGE: het aantal dagen in het verleden waarin naar bovenstaande data moet worden gezocht. Aanbevolen: 90 dagen of meer (er is geen goede reden om minder te kiezen).
  • MCC-level script: de relevante accounts (die je wilt optimaliseren) moeten zijn voorzien het het label 'Auto optimize'.
  • Script-planning: het maakt voor de werking van het script niet uit wanneer het wordt uitgevoerd. Ik draai het zelf wekelijks, met name omdat dagelijks teveel info is (je wilt toch zo nu en dan checken wat het effect is) en maandelijks wel erg weinig.

Deze scripts zijn ontwikkeld in samenwerking met pdds.

Nieuw met Adwords-scripts? Bekijk de documentatie of neem contact met me op.