Doelgroeptargeting Facebook op de schop
Facebook: “We hebben meer dan 3 miljoen termen die als targetingoptie opgegeven konden worden verwijderd. Deze termen waren afkomstig van zelfgemaakte profielvelden met betrekking tot school, studie, vakgebied, werkgever en functienaam.”
Tijdens het opzetten van een nieuwe Facebook-campagne viel ons op dat het ineens niet meer mogelijk is om op functiegroepen te targeten. Na contact met Facebook is ons aangegeven dat er misbruik werd gemaakt van de optie om zelf profielen op basis van school, studie, vakgebied, werkgever en functienaam toe te voegen. Er werden vreemde en discriminerende termen opgegeven en daar kon vervolgens op getarget worden. Omdat Facebook dit in het verleden niet handmatig controleerde is dit uit de hand gelopen. Daar steken ze nu een stokje voor, zie boven.
Is dit positief of negatief?
Eigenlijk zat dit er wel aan te komen. Menig online adverteerder zal zich gestoord hebben aan het feit dat diverse functies bijvoorbeeld dubbel in het systeem stonden. Dit ging zelfs gepaard met spelfouten. Discriminerende termen zijn wij nooit tegengekomen, maar wat ons betreft is het fijn dat dit nu wordt opgeschoond.
Het is echter wel vreemd dat dit zo abrupt en zonder enkele vermelding (foei Facebook!) is aangepast. Veel adverteerders zullen ineens niet meer de gewenste campagne kunnen maken en het is maar de vraag per wanneer dit wel weer mogelijk is.
Wat betekent dit voor Facebook-campagnes?
Mocht je een van de vreemde/discriminerende termen als targeting hebben gebruikt, dan zullen desbetreffende campagnes zijn gepauzeerd. Je dient de targeting zelf aan te passen en de campagnes te hervatten.
Qua targeting raadt Facebook ons aan om verder te denken dan functiegroepen en de beoogde doelgroep op basis van interesses te targeten. Dit lijkt ons echter geen goed plan.
Voorbeeld: Stel, je wilt je advertentie specifiek richten op ‘koks’. Vanwege de tijdelijke wijziging in targeting kom je erachter dat dit nu niet mogelijk is en kies je er op advies van Facebook voor om mensen te targeten die geïnteresseerd zijn in ‘koken’. Hierdoor zal je doelgroep een stuk breder en dus minder specifiek zijn en zul je logischerwijs onnodige kosten maken. Dat lijkt ons niet wenselijk. Kijk hier dus goed mee uit!
Hoe pakt Facebook dit probleem aan?
Facebook is begonnen met het herzien van alle beroepskeuzes en de targetingopties. Er zullen zo’n 5000 functiegroepen worden toegevoegd. Zoals gezegd is het nog niet duidelijk per wanneer dit weer beschikbaar is. Tot die tijd adviseren wij om goed te overwegen of het opzetten van je nieuwe campagnes zinvol is en houd de targetingopties regelmatig in de gaten.
Heb je vragen of aanvullingen naar aanleiding van dit artikel? Schroom niet en plaats een reactie!
Lees in dit artikel over de exacte uitleg van Facebook:
https://developers.facebook.com/ads/blog/post/2017/09/20/self-reporting-...