Nieuw: bots en spiders uitsluiten in Google Analytics

Sinds eind juli heeft Google een optie toegevoegd aan Google Analytics om treffers van bekende bots en spiders uit te sluiten. Het betreft hier bots en spiders zoals bekend bij het IAB. Google valt hier natuurlijk zelf ook onder. Een goede manier om je data net weer wat accurater te maken.

Instellen

Instellen is simpel: dit doe je binnen Google Analytics onder Beheerder > Dataweergave > Instellingen weergeven.

Ik adviseer dit standaard in te stellen op alle (nieuwe) dataweergaven, BEHALVE je raw data (als het goed is heb je die). Deze optie werkt namelijk net als filters: niet met terugwerkende kracht maar wel definitief (data die wordt weggefilterd is ook echt weg).

Houd er rekening mee dat dit je data binnen Google Analytics wijzigt; als het goed is zie je minder Sessies, Paginaweergaven etc. Dat is misschien niet wat je manager wilt zien, maar de data is natuurlijk wel accurater.

De grote vraag is natuurlijk in welke mate deze setting invloed heeft, er worden meldingen gedaan van 0.5% tot wel 30% minder traffic door deze setting. Hoeveel effect heeft de setting bij jou?