Tip: optimaliseer je Title en Meta tags voor mobiel
"201x is het jaar van mobile marketing!" De x mag je zelf invullen, het wordt al jaren geroepen namelijk. En het is nog waar ook: het aantal mobiele bezoekers voor (grote) websites groeit bizar snel. Marin verwacht dat Mobile eind 2015 groter is dan Desktop als het gaat om Paid Search. Toch staat Mobile bij ontzettend veel bedrijven en zelfde adverteerders nog niet echt op de agenda. Ik ben hier vandaag niet om je ervan te overtuigen in te zetten op Mobile (zou niet nodig moeten zijn), maar wel om een tip te geven: optimaliseer je meta tags voor mobiel.
Eerst even dit: we roepen met z'n allen al heel lang dat een meta description voor desktop niet langer mag zijn dan circa 150 tekens (en een titel niet langer dan 65 tekens). De crux ziet in die 'circa': Google telt namelijk hoogstwaarschijnlijk niet het aantal tekens, maar de ruimte, oftewel pixels. Screaming Frog is hier onlangs ook achter gekomen en heeft dit verwerkt in hun crawling tool SEO Spider (dit is een tip voor elk bedrijf trouwens: £99 per jaar en veel insight in broken links, ontbrekende tags etc.) Ook voor mij een prima zetje in de rug om vaker te (gaan) denken in pixel width.
Maar het blijft natuurlijk makkelijker om over tekens te praten dan over pixels (we zijn nog geen computers), dus dat doen we hier voorlopig ook.
Optimaliseer meta tags
Meta descriptons voor desktop mogen dus rond de 150 tekens zijn en een titel niet langer dan circa 65. Voor mobiel ligt dit aantal een stuk lager:
Meta description voor mobiel: circa 115 tekens (geadviseerd: 100 - 115)
Meta title voor mobiel: circa 55 tekens (geadviseerd: 50 - 60)
Omdat Google (en elke andere zoekmachine) je description en/of titel afbreekt wanneer deze te lang is, loont het de moeite hier specifiek op te optimaliseren.
Nog even terug naar de basis; waarom zou je uberhaupt je meta description en meta title willen optimaliseren? Omdat Google deze tags kan tonen bij je zoekresultaten en ze invloed hebben op je posities in de zoekresultaten (rankings). Wanneer je zelf geen description of title definieert, kies Google ze zelf en weet je vrijwel zeker dat ze niet optimaal zijn. Het is goed te weten dat de mate van invloed op rankings van deze tags verschilt: een title tag is voor zoekmachines een sterk relevantie-signaal en kan je click-through-rate (CTR) verhogen. Een meta description is geen relevantie-signaal, maar heeft wel invloed op de CTR, wat weer je posities kan beïnvloeden.
Responsive website
Indien je een website hebt die gebruik maakt van responsive webdesign, heb je automatisch dezelfde meta tags voor desktop en mobiel. Er zit dan maar 1 ding op: denk mobile first, zorg dat je met minder dan 115 tekens je boodschap overdraagt (USP's, call-to-action!).
Mobiele website
Heb je een specifieke mobiele website, bijvoorbeeld m.remkovanderzwaag.nl (heb ik gelukkig niet), dan kun je er voor kiezen dezelfde meta tags te gebruiken als op de Desktop-versie, óf om verschillende tags te gebruiken voor Mobile en Desktop.
Zorg dat je je meta tags optimaliseert voor mobiele apparaten, het is geen investering voor de toekomst, maar voor nu.