Waarom je nóóit "bedankt-URL's" meer mag gebruiken

Je kent het wel: er heeft een conversie plaats gevonden en je wilt dit meten. Wat doe je dan? Grote kans dat je naar de 'bedankt-URL' kijkt. Oftewel de URL waarop het bedanktbericht getoond wordt. Dit mag je nooit meer doen. In dit artikel leggen we kort uit waarom. Waarschuwing: het antwoord is belachelijk simpel.

De reden: omdat URL's kunnen wijzigen. Als jij in Google Tag Manager of Google Analytics als trigger voor een URL kiest, gaat dat in principe goed. Totdat iemand besluit om die URL te wijzigen, dan meet je dus helemaal niets meer. Logisch, maar toch weten we uit ervaring dat ook marketingbureaus met 100-den mensen in dienst dit soort fouten nog steeds maken.

De pijnlijke weg

Wij hebben dit moeten ondervinden via de pijnlijke weg. 1 van onze accounts had ineens geen conversies meer. Nou ja, maandag nog een beetje. En dinsdag helemaal niks. Dat klopt niet. Wij slecht slapen natuurlijk; wat hebben we fout gedaan? Zelfs Google gebeld: was er sprake van vertraging in conversies? Om er tijdens dat telefoongesprek zelf achter te komen dat door een wijziging bij een payment service provider (PSP) de URL van de bedanktpagina was gewijzigd. Je werkt meestal namelijk niet in je eentje aan een website (en zelfs dan..).

Sorry wereld, we hebben bedankt-URL's gebruikt en nu moeten we boeten

De oplossing: events!

Hoe voorkom je dit nou? Simpel: gebruik Google Tag Manager events in combinatie met een dataLayer.push. Het gaat feitelijk om regel 2 en 3. Laat dat door je developers doen en laat je nooit meer overtuigen bedankt-URL's te gebruiken. 

<script>
dataLayer.push({
  'event': 'purchase',
  'ecommerce': {
    'purchase': {
      'actionField': {
        'id': 'T12345',                       
        'affiliation': 'Online Store',
        'revenue': '35.43',                     
        'tax':'4.90',
        'shipping': '5.99',
        'coupon': 'SUMMER_SALE'
      },
      'products': [{                          
        'name': 'Triblend Android T-Shirt',     
        'id': '12345',
        'price': '15.25',
        'brand': 'Google',
        'category': 'Apparel',
        'variant': 'Gray',
        'quantity': 1,
        'coupon': ''                            
       },
       {
        'name': 'Donut Friday Scented T-Shirt',
        'id': '67890',
        'price': '33.75',
        'brand': 'Google',
        'category': 'Apparel',
        'variant': 'Black',
        'quantity': 1
       }]
    }
  }
});
</script>

In je GTM-trigger dien je dan natuurlijk op dat event te checken:

Google Tag Manager event trigger: purchase

Voordelen:

  • Ingebakken in code; dat wijzigt niet zomaar (in tegenstelling tot URL's).
  • Stuk betrouwbaarder; je hoeft vaak niet te wachten totdat een deel van de pagina geladen is: het event heeft meestal allang gevuurd. Conversiedata wordt daarmee betrouwbaarder.

Je mag ons bedanken in de comments ;-)