Is jouw site klaar voor de Google mobile-friendly deadline?

Google zet deadline op 'mobile-friendly' websites

Misschien heb je 21 april 2015 al in je agenda gezet. Dat is namelijk de dag waarop Google mobile-friendly factoren echt voorrang gaat geven in hun zoekalgoritme. Ook mobiele apps die geïndexeerd kunnen worden via App Indexing krijgen dan betere rankings in de zoekresultaten op mobiele apparaten.

Het spreekt voor zich dat dit een mega-update is. Google waarschuwt niet voor niets al ruim vooraf dat hun algoritme gaat veranderen. Dus de grote vraag is: ben jij er klaar voor?

Waarom geeft Google mobiel verkeer voorrang?

Nou, omdat in 2014 zo’n 37% van al het zoekverkeer op mobiele apparaten plaatsvond. Voor SEA verwacht Marin Software zelfs al dat tegen eind 2015 het aantal mobiele zoekers/klikkers de traditionele desktoppers heeft ingehaald.

Het doel van algoritmeaanpassingen van Google is altijd dat de gebruiker optimaal moet worden geholpen met relevante en goed aangeboden informatie. In dit geval is het zo dat iedereen die op een mobiel apparaat een zoekopdracht plaatst, er ook daadwerkelijk sites in de zoekresultaten worden getoond die geschikt zijn voor mobiele bezoekers. Kortom: responsive websites of mobiele websites.

De impact van de nieuwe update kan groot zijn, want het kan dus zomaar 37% minder bezoekers betekenen als je site niet mobile-friendly is. In alle mobiele zoekresultaten, in alle talen wereldwijd, wordt de wijziging doorgevoerd op 21 april 2015.

Wat je nu al kunt doen

  1. Testen of je site nu al mobielvriendelijk is.
  2. Het onderdeel ‘Mobiele bruikbaarheid’ in Google Webmaster Tools checken voor tips om je website nog beter geschikt te maken voor mobiele bezoekers.
  3. De mobiele richtlijnen van Google doornemen.
  4. Je meta titles en meta descriptions optimaliseren voor mobiel.
  5. Mij je laten adviseren :)

En hoe zit het met die mobiele apps?

Als je een Android app hebt en je laat Google deze content indexeren via App Indexing, dan rank je hiermee ook beter dan concurrenten die dit niet doen. Volgens Google werkt dit voorlopig alleen bij gebruikers die ingelogd zijn en de app geïnstalleerd hebben op hun mobiele apparaat.  

Zo kun je dus ook met app-content tussen de mobiele zoekresultaten komen te staan bij de gebruikers van je app.

Tijd om actie te ondernemen!

De deadline staat vast en de tijd tikt door… Het is dus de hoogste tijd om ervoor te zorgen dat jouw site nu écht helemaal geoptimaliseerd is voor bezoekers die een mobiel apparaat gebruiken!